آموزشگاه فنی حرفه ای کاردانش

شناخت انواع قطعات الکترونیکی برد

آموزشگاه کاردانش برای آشنایی دقیق تر شما با ساختار بردهای الکترونیکی، دوره آموزش تعمیرات کلی بردهای الکتریکی، دوره آموزش برق صتعتی و طراحی تابلو صنعتی را برگزار می‌کند. این دوره ها شامل ارائه مدارک بین المللی و معتبری به شرکت کننده ها هستند؛ که مسیر ورود به بازارکار را برای آنها هموارخواهد ساخت. هر آنچه برای آموزش نیاز خواهید داشت؛ از جانب اساتید مجرب و متخصص ما، فراهم می‌شود تا شرکت کنندگان بدون هیچگونه فشاری و در بهترین شریط شروع به یادگیری کنند. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.

انواع قطعات الکترونیکی روی برد

انواع قطعات الکترونیکی برد

مقاومت

مقاومت یکی از مهمترین قطعات روی برد موبایل می‌باشد.

1.مقاومت معمولی

این مقاومت ها به شکل مکعب هستند؛ و رنگ آنها می تواند آبی، مشکی و یا سبز باشد. احتمال خرابی در این نوع از مقاومت ها بسیار کم است؛ و تنها در 5 درصد مواقع احتمال وجود مشکل در آنها، می‌باشد. معمولا هیچ گونه عددی بر روی این نوع نوشته نمی شود.

2.مقاومت فیوزی (سیمی)

این مقاومت ها به شکل مکعب مستطیل هستند. در بیشتر مواقع، خرابی ها مربوط به اینگونه از مقاومت ها می باشد. می‌توان از روی عدد یا مقداری که بر روی آنها نوشته شده آنها را شناسایی کرد.

نحوه تست مقاومت برد الکترونیک

معمولا تست مقاومت ها توسط مولتی متر انجام می شود، بدین ترتیب باید ابتدا نسبت به قرار دادن رنج مولتی متر بر روی حالت بوق اقدام کرد. سپس به هر دو سر، مقاومت زده تا در صورت سالم بودن صدای بوق شنیده شود.  اگر صدای بوق شنیئده نشد می توان گفت که مقاومت خراب است.

خازن

خازن یک قطعه در برد است؛ با قابلیت ذخیره انرژی الکتریکی. انواع هازن ها به شرح زیر می‌باشد:

1.خازن سرامیکی

معمولا  در بازار، به رنگ قهوه ای و یا طوسی موجود هستند. بر روی این خازن ها هیچ گونه عددی نوشته نمی شود.

2.خازن الکترولیتی

این خازن ها به رنگ قهوه ای و یا مشکی ساخته می‌شوند. روی این خازن ها شرکت سازنده، کد و مقدار ولتاژ را چاپ می کند.

نحوه تست کردن خازن های برد الکترونیک

برای تست خازن ها باید دقیقا برعکس مقاومت ها عمل کرد. این به معنای قرار دادن مولتی متر بر روی رنج بوق می‌باشد. در صورتی که آن را به دو سر خازن زده و بوقی شنیده نشد؛ سالم بوده و اگر صدای بوق شنیده شود، خراب می باشد.

سلف inducator

سلف قطعه ای دیگر از مدارات الکترونیکی بوده، که از یک هسته و سیم پیچی به دور آن تشکل شده و به آن القاگر نیز می ‌گویند.

نحوه تست سلف برد الکترونیک

برای تست کردن سلف یا القاگر باید دقیقا مانند مقاومت ها عمل کرد، یعنی در حالت رنج بوق، اگر آن را به دو سر سلف بزنید، باید صدای بوق شنیده شود، تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنیم.

دیود

قطعه ای الکترونیکی که اجازه عبور جریان الکتریکی را فقط از یک سمت می دهد، دیود می‌باشد. در اصطلاح به این قطعه یکسو کننده می گویند.

نحوه تست دیود در برد الکترونیکی

برای این منظور باید یک مولتی متر که حالت تست دیود را دارا بوده تهیه کرد. سپس با تنظیم مولتی متر بر روی حالت تست دیود، پراب های مولتی متر را بر روی دو پایه دیود قرار گرفته؛ سپس جای پراب ها را با هم عوض کنید. اگر در حالتی، عددی بر روی مولتی متر مشاهده شود و در حالت دیگر، عددی مشاهده نشود؛ دیود سالم است. اما اگر در دو حالت عدد نمایش پیدا کند و یا در هر دو حالت عددی نمایش داده نشود، دیود خراب می‌باشد.

ترانزیستور

ترانزیستور یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی در برد بوده، که می توان از آن جهت قطع و وصل کردن و یا تقویت نمودن سیگنال های الکترونیکی استفاده کرد. ترانزیستورها در موبایل جهت انتقال نویز به بدنه موبایل مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه تست ترانزیستورهای برد الکترونیکی

برای این کار باید مولتی متر را بر روی حالت تست دیود قرار داده، سپس باید پایه ای را که به دو پایه دیگر راه بدهد را پیدا کرده، این پایه را base می نامند. حال اگر base به سیم مشکی متصل بود، نشان از منفی بودن ترانزیستور دارد. اما اگر base به سیم قرمز وصل باشد، می توان گفت این ترانزیستور مثبت است.

برای اینکه بتوان دو پایه دیگر را نیز مشخص نموده باید سیمی که به پایه base متصل بوده را ثابت نگه داشته و سیم دیگر را یک بار به پایه دوم و دفعه بعدی به پایه سومی وصل نموده، هر کدام از پایه ها که عدد کوچکتری را نشان دهند، کلکتور بوده و پایه دیگری را نیز امیتر می نامند. اگر این حالت ها در ترانزیستوری مشاهده نشود، ترانزیستورخراب می‌باشد.

نحوه تعویض قطعات روی برد

برای اینکه هر یک از قطعات که بر روی برد انواع لوازم الکترونیکی قرار دارند، تعویض شوند؛ باید توسط هویه ابتدا لحیم آنها را ذوب کرده، سپس پایه های آنها را جدا کرده و توسط یک پنس آنها را برداشت. در نهایت قطعه سالم را بر روی محل مورد نظر با استفاده از هویه نصب کنید.

خروج از نسخه موبایل