آموزشگاه فنی حرفه ای کاردانش

آموزش تعویض خازن نمایشگر

تعویض خازن نمایشگر، از جمله کارهای تعمیرکاران حرفه‌ای برد الکترونیکی است. مراحل این کار، نیاز به ظرافت و دقت بالایی دارد. بنابراین باید از پیش، برای آن آموزش دیده باشید. به علاوه تعویض خازن نمایشگر، نیاز به تجربه و دقت دو چندان خواهد داشت. کوچیک ترین بی دقتی شما ممکن است؛ آسیب جدی به صفحه نمایشگر و سایر اجزای برد آن وارد نماید. 

اگر با تمام اینها باز هم به تعویض خازن نمایشگر خود اصرار دارید؛ می‌توانید با شرکت در دوره آموزش تعمیرات برد الکترونیک آموزشگاه کاردانش، مهارتهای لازم جهت تعویض و عیب یابی خازن نمایشگر خود را توسط بهترین اساتید کشور، بیاموزید. همچنین در پایان دوره، در صورت تمایل توسط آموزشگاه به بازارکار معرفی خواهید شد. به علاوه از دیگر ویژگی های متمایز کننده کاردانش با سایر آموزشگاه ها، پشتیبانی بلندمت هنرجویان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.

تعویض خازن نمایشگر

تعویض خازن مانیتور

این مقاله تا حد دانش عمومی است؛ زیرا اکثر نمایشگرهای LCD از طراحی مشابهی استفاده می‌کنند. با این حال، باید در مورد نحوه جدا کردن صفحه نمایش دقت کنید تا بتوانید آن را دوباره کنار هم قرار دهید؛ و همچنان کار کند. ابتدا پشت پلاستیکی مانیتور را بردارید. پایه ممکن است با پیچ وصل شود؛ یا پشت و پایه ممکن است همه یک واحد باشند. پیچ هایی را که برداشته اید با پشت پلاستیکی نگه دارید. به این ترتیب با پیچ هایی که از قسمت های داخلی جدا می‌کنید؛ مخلوط نمی‌شوند.

همچنین احتمالاً نوعی دستگاه گیره دار وجود دارد؛ که در پشت پلاستیکی قالب گیری شده است. کوبیدن صفحه پشت، مقداری انرژی می‌برد. با این حال، نیروی بیش از حد برای همیشه به پلاستیک آسیب خواهد رساند. با نیروی بسیار کم شروع کنید. لبه های پشت را فشار دهید. اگر یک گوشه به راحتی حرکت می‌کند؛ اما گوشه دیگر محکم به نظر می‌رسد. ممکن است یک پیچ را از دست داده باشید. به تدریج نیرویی را که استفاده می‌کنید؛ افزایش دهید تا زمانی که گیره ها جدا شوند. پس از برداشتن قسمت پشتی، باید واحد برق را باز کنید.

برخی از نمایشگرها از آجر خارجی استفاده می‌کنند. این نمایشگرها دارای دوشاخه برق 12 ولت DC هستند.برای اکثر نمایشگرها، به خصوص نمایشگرهای بزرگتر، دوشاخه AC یا پریز دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. محل یونیت برق را پیدا کرده و هر پیچی را برای دسترسی به آن بردارید. همچنین ممکن است؛ لازم باشد نوار محافظ را بردارید. این نوار نویز RF یا استاتیک را از اعوجاج نمایشگر جلوگیری می‌کند. خوب است که نوار را با دقت برش دهید؛ یا ممکن است بتوانید پوست آن را باز کنید. تمام کابل هایی که از پاور یونیت می‌آیند را از برق بکشید. سپس برق سایر قسمت های نمایشگر را تامین کنید. مطمئن شوید که به خاطر بسپارید که چگونه کابلها به همدیگر باز می‌گردند.

شناسایی خازن های بد

شناسایی خازن های بد نسبتاً ساده است. اگر یکی از خازن ها خراب شده باشند؛ احتمال زیادی وجود دارد که خازن های اطراف آن از کار بیفتند یا آنها نیز تا حدی خراب شده شوند. آنها تقریباً در همان زمان تولید شدند. همچنین، هنگامی که یک قطعه از کار می‌افتد؛ بقیه مدار ممکن است در اثر تنش الکتریکی آسیب ببیند. انجام همه آنها به طور همزمان نسبتاً آسان است. خازن های جدید قیمت چندانی ندارند. هر خازن مطابق با استانداردهای زیر قابل شناسایی است.

  1. سازنده یا محصول
  2. ظرفیت (میکرو فاراد)
  3. ولتاژ (V)
  4. درجه حرارت (C)

مطابقت دادن الزامات

  1. ظرفیت (میکرو فاراد)
  2. ولتاژ (V)
  3. درجه حرارت (C)
  4. قطر خازن (میلی متر)

بدیهی است که سازنده یا محصول، چیزی نیست که شما نیاز به مطابقت با آن داشته باشید. می‌توانید تا حدی به رتبه‌بندی خازن‌ها بپردازید تا مانیتور هنگام استفاده از سطح ایمنی بیشتری برخوردار باشد؛ و کمتر به ولتاژ برخورد کند. اگر خازن به دلیل ولتاژ بیش از حد از کار بیفتد، ممکن است بد باشد. گاهی اوقات کلاهک مانند یک محافظ برق است زیرا باز نمی‌شود.

قطر خازن

قطر خازن را بر حسب میلی متر مطابقت دهید. از یک پیچ گوشتی یا قطعه فلزی برای کوتاه کردن پایه های خازن های قدیمی، در حالی که هنوز در برد هستند، استفاده کنید. این کار باعث قطع برق باقی مانده در آنها می‌شود تا در حین انجام تعمیر جرقه یا شوک به شما وارد نشود. با استفاده از آهن لحیم کاری، خازن های قدیمی را جدا کنید. سپس موارد جدید را لحیم کنید. تخته را تعویض کرده و در جای خود پیچ کنید. تمام کابل هایی را که جدا کردید؛ تعویض کنید. ممکن است بخواهید صفحه نمایش را قبل از قرار دادن مجدد پلاستیک تست کنید. بهتر است تا حد ممکن از انجام این کار، دوری نمایید.

مراحل تعویض خازن های نمایشگر

اگر پیشتر، هرگز خازن نمایشگر یا هر خازن دیگری را تعویض نکرده‌اید؛ با خود صادق باشید. بهتر است از تعویض حازن نمایشگر در زمان حال نیز اجتناب کنید. این کار را به متخصص بسپارید. سپس بعد از آموزش و یادگیری، به سراغ آن بیایید. تعویض خازن نمایشگر، تمرین خوبی برای شروع یادگیری، آن هم بدون برخورداری از دانش ابتدایی نیست. ابتدا باید لباس های بدون استاتیک بپوشید. همچنین در یک محیط بدون استاتیک کار کنید. محل را از وجود پشم، فلز، کاغذ، پرز، گرد و غبار، کودکان و حیوانات خانگی پاک نگه دارید.

گام اول: آماده سازی محیط

از محیط های مرطوب خودداری کنید. سطح رطوبت ایده‌آل، بین ۳۵ تا ۵۰ درصد است. قبل از شروع به تعمیر، اتصال به زمین را فراهم نمایید. این کار با لمس شاسی فلزی مانیتور انجام می‌شود. در حالی که مانیتور خاموش است. اما بار به یک خروجی زمینی اتصال دارد. روی یک سطح با اصطکاک کم بایستید. قبل از کار روی فرش، به آن اسپری ضد استاتیک بزنید. اگر هنوز نیاز به تعمیر اجزای موجود را دارید؛ از دستکش های لاستیکی محکم استفاده کنید.

گام دوم: چک کردن اتصالات برق

برق را قطع کنید. مانیتور را از برق بکشید. اگر مانیتور به لپ تاپ یا دستگاه های دیگری متصل است؛ باتری آن را جدا کنید. این مراحل احتمال برق گرفتگی را کاهش خواهند داد. حتی اگر لپ تاپ شما دارای باتری “غیرقابل تعویض” باشد؛ معمولاً پس از باز شدن دستگاه می‌توانید آن را جدا نمایید. در مقاله مزایا و معایب انواع باتری گوشی باتری های غیرقابل تعویض را معرفی کرده‌ایم.

گام سوم: جدا کردن اتصالات

مراقب مراحل تعمیرات باشید. کار را بر روی یک سطح بزرگ و صاف، بدون هیچ اشیا اضافی انجام دهید. برای نگه داشتن هر پیچ و سایر اجزای قابل تعویص، از ظروف کوچک استفاده نمایید. بر روی هر ظرف با نام قطعه ای که پیچ نگه داشته است؛ یا شماره مرحله از این راهنما را برچسب بزنید. قبل از جدا کردن اتصالات، از مانیتور عکس بگیرید. این کار کمک می‌کند؛ تا مانیتور را به آسانی، دوباره در کنار هم قرار دهید.

گام چهارم: باز کردن کیس

کیس را بردارید. هر گوشه یا هرجایی که دارای پیچ های نگه دارنده قاب های عقب و جلو با هم باشند؛ قاب پلاستیکی آن را باز کنید. با استفاده از یک ابزار نازک و انعطاف پذیر آن را جدا نمایید. چاقوی بتونی پلاستیکی به خوبی کار می‌کند. جدا کردن اجزا با یک شی فلزی باعث از بین رفتن آنها با خرد شدن یا اتصال کوتاه برق می‌شود. یک شی فلزی برای این مرحله اولیه نسبتاً ایمن است؛ اما برای مراحل دیگر از آن استفاده نکنید.

گام پنجم: پیدا کردن صفحه منبع تغذیه

صفحه منبع تغذیه را پیدا کنید. این برد مدار معمولاً نزدیک پریز برق قرار می‌گیرد. برای یافتن آن باید صفحات اضافی را باز کنید. این صفحه مدار همان است؛ که چندین خازن استوانه ای از جمله یک بزرگ دارد. با این وجود، این خازن ها معمولاً در سمت دیگر قرار گرفته‌اند؛ و تا پایان قطع اتصال برد قابل مشاهده نیستند. اگر مطمئن نیستید که کدام منبع تغذیه است؛ تصویری از مدل خاص خود را به صورت آنلاین جستجو کنید. به هیچ یک از پایه های فلزی این صفحه دست نزنید. آنها ممکن است شوک الکتریکی ایجاد کنند.

گام ششم: جداسازی برد مدار

برد مدار را جدا کنید. تمام پیچ ها و کابل های روبانی را که صفحه مدار را در جای خود نگه داشته اید بردارید. همیشه کابل را با بیرون کشیدن مستقیم از سوکت جدا کنید. اگر یک کابل روبان را در یک سوکت افقی قرار دهید؛ می‌توانید آن را بشکنید. بعضی از کابلهای روبان دارای یک زبانه کوچک هستند؛ که می‌توانید برای جدا کردن، آنها را بکشید.

گام هفتم: تخلیه خازنهای بزرگ

بزرگترین خازن ها را پیدا و تخلیه کنید. تخته را با دقت از لبه ها بلند نمایید؛ بدون اینکه به پایه های فلزی یا اجزای متصل شده دست بزنید. در سمت دیگر تابلو، خازن های استوانه‌ای را پیدا کنید. هر کدام با دو پایه به تابلو متصل می‌شوند. برای کاهش خطر آسیب، ابتدا به تخلیه برق ذخیره شده بپردازید. سپس یک مقاومت در محدوده ۱.۸-۲.۲kΩ و ۵-۱۰ وات خریداری نمایید.

این بسیار امن تر از استفاده از پیچ گوشتی است. زیرا ممکن است جرقه ایجاد کند؛ یا تخته را از بین ببرد. دستکش لاستیکی بپوشید. پایه های متصل به بزرگترین خازن را پیدا؛ و دو مقاومت منجر به پین ها را برای چند ثانیه لمس کنید. برای بهترین نتیجه، ولتاژ بین پین ها را با یک مولتی متر مورد آزمایش قرار دهید. در صورت باقی ماندن ولتاژ قابل توجه مجدداً مقاومت را به کار ببرید. این کار را با بزرگترین خازن ها تکرار نمایید. سیلندرهای کوچکتر به طور معمول نمی‌توانند آسیب جدی ببینند.

گام هشتم: شناسایی خازن های خراب

خازن های خراب را شناسایی و از آنها عکس بگیرید. به دنبال خازنی باشید؛ که به جای یک تخت، دارای یک قسمت گنبدی یا برآمده باشد. هر خازن را از نظر نشت مایعات یا تجمع پوسته ای مایع خشک شده بررسی کنید. قبل از برداشتن خازنهای خراب، از موقعیت هر خازن و علامت های کناری آن عکس بگیرید تا آنها ثبت شوند. این موضوع، بسیار مهم است؛ که شما بدانید کدام پین به سمت منفی و کدام یک به مثبت خازن، متصل می‌شوند. اگر بیش از یک نوع خازن را از بین می‌برید، مطمئن شوید که هرکدام در کجا به کار می‌روند.

اگر هیچ یک از خازن ها آسیب دیده به نظر نمی‌رسند؛ هرکدام را با یک مقاومت چند میلی متر تنظیم کنید. برخی از خازن ها به جای سیلندر مانند دیسک های کوچک هستند. این موارد به ندرت شکسته می‌شوند. اما بررسی کنید که هیچ کدام از خارج به سمت خارج نیستند.

گام نهم: حذف پایه های اتصال خازن های معیوب

 برای حذف پایه های اتصال خازن های معیوب، از آهن لحیم کاری و پمپ لحیم کاری استفاده کنید. خازن های خراب را کنار بگذارید.

گام دهم: جایگزینی خازن های جدید

خازن های جدید را جایگزین کنید. همه فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی، انواع خازن ها را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند. به دنبال یک خازن با ویژگی های زیر باشید.

  • اندازه‌ای یکسان با خازن قدیمی
  • ولتاژ (V ، WV یا WVDC) همچنان برابر با خازن قدیمی یا کمی بیشتر
  • ظرفیت (F یا μF) برابر با خازن قدیمی

گام یازدهم: لحیم کاری خازن های جدید

خازن های جدید را لحیم کنید. از آهن لحیم کاری خود برای اتصال خازن های جدید به صفحه مدار استفاده نمایید. مطمئن شوید؛ که سمت منفی هر خازن، را به همان پایه متصل می‌کنید. این پایه، به سمت منفی خازن قدیمی متصل شده است. تمام اتصالات جدید را به طور کامل بررسی کنید. سیم لحیم کاری مناسب را برای وسایل الکترونیکی استفاده به کار ببرید. اگر ردیابی محل خازن ها را از دست داده اید؛ به دنبال نمودار تابلوی منبع تغذیه مدل خود بگردید.

گام دوازدهم: تست کردن خازن های جدید

پس  از کنار هم قرار گرفتن خازن های جدید، آنها ا تست کنید. تمام کابل ها، پانل ها و اجزا را دقیقاً مانند گذشته به همدیگر متصل نمایید. بهتر است مانیتور را قبل از پیچاندن در صفحه پلاستیکی نهایی، به شرط اتصال تمام قسمتهای دیگر، مورد آزمایش قرار دهید. اگر تعویض خازن نمایشگر شما جواب نداد؛ لازم است؛ به طور جدی از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید.

جمع بندی

می‌توان گفت تعویض خازن نمایشگر نیاز به ابزار آلات پیشرفته ندارد. اما برای این کار، مهارت و دقت بالایی باید داشت. به علاوه معمولا تعویض خازن به ویژه خازن نمایشگر یا مانیتور، کار آسانی نیست. پس به هیچ عنوان آن را ساده تصور نکنید. توصیه ما به شما در ارتباط بودن با یک متخصص و تعمیرکار برد الکترونیکی است. با این کار از آسیب های بیشتر جلوگیری می‌شود.

خروج از نسخه موبایل