آموزشگاه فنی حرفه ای کاردانش

بازار کار و درآمد ایسیو

معرفی شغل ecu خودرو

ecu repairing

امروزه در صنعت خودروسازی، کنترلرهای مکانیکی به کنترلرهای الکترونیکی تبدیل شده اند و به جای آنها به کار می روند. این کنترلرهای جدید، نیاز به کنترل شدن توسط قطعه‌ای خاص در خودرو دارند. این همان کاری است که ecu یا کامپیوتر خودرو، انجام می دهد.

Electronic Control Unit که به اختصار ECU نامیده می شود؛ واحد کنترل الکترونیک خودرو یا مغز متفکر خودرو است. با این حال، فقط حدود 15 سال از ورود آن به خودروهای انژکتوری در ایران می گذرد. کنترلرها یا ریزپردازنده هایی که در خودروها وجود دارند، وظایفی از جمله؛ دست یابی به مصرف سوخت کمتر، امکانات ایمنی و رفاهی مختلف، سیم کشی کمتر خودرو، تشخیص مشکلات فنی خودروبه را به عهده دارند. ایسیو نیز موارد گفته شده را کنترل می‌کند.

در واقع بدون وجود ecu امکان استفاده از بسیاری امکانات در خودرو وجود ندارد. با توجه به این که ecu از قطعات مختلفی تشکیل شده است امکان خراب شدن هر یک از این قطعات و در نتیجه کار نکردن ایسیو وجود دارد. در این صورت حتما باید به تعمیرکار ایسیو خودرو جهت تعمیر آن مراجعه شود.

کاربرد ایسیو خودرو

کنترلرها یا ریزپردازنده های بیشتری هر روزه به انواع خودروها افزوده شده و کنترل کردن این ریزپردازنده ها توسط ایسیو خودرو انجام می شود. ایسیو در واقع مغز متفکر خودرو است؛ و نام کامل آن Electronic Control Unit یا ECU می باشد. ایسیو خودرو مسئولیت های زیادی دارد.

به عنوان مثال، کنترل تزریق سوخت و زمانبندی شروع جرقه برای مشتعل کردن سوخت در خودروهای بنزینی،همچنین کنترل نسبت ترکیب هوا و سوخت یکی از وظایف ایسیو می‌باشد. این کارها به جای استفاده از روش آنالوگ، توسط معادلات مختلف و پارامترهای دیجیتالی ذخیره شده در ایسیو انجام می گیرد. با توجه به کاربرد وظایف نام برده درخودرو، میزان درآمد تعمیرات ایسیو بالا یه شمار می‌آید.

بازار کار  ecu خودرو

تعمیرات ecu ، از دسته حرفه های نیازمند تخصص و مهارت بالا می‌باشد. این به معنای آن است که افراد مبتدی قادر به انجام تعمیرات ایسیو نیستند. قطعه ایسیو در خودروها مهم و حیاتیی به شمار می‌رود. اگر خراب شود ممکن است مشکلات مختلفی در کار کردن خودرو به وجود آید. در صورت بروز مشکل در آن حتما باید به تعمیرکار مراجعه شود. گزینه دیگری نیز وجود دارد و آن تعویض ایسیو می‌باشد. باید توجه داشت که این قطعه، قیمت بالایی دارد؛ به همین سبب اکثر افراد ترجیح می دهند تا به تعمیر آن بپردازند.

با توجه به این که ارزش این قطعه بر اساس دلار بوده، قیمت بالایی خواهد داشت. در نتیجه نیاز به افرادی که در تعمیرات ecu، تخصص و تجربه بالایی دارند؛ در جامعه به شدت احساس می شود. علاوه بر این ها، تعداد خودروها بسیار زیاد است. این به آن معناست که هر چقدر تعمیرکاران بیشتری وارد این حرفه شوند؛ باز هم بازار اشباع نخواهد شد. در نتیجه بازار کار تعمیرکاران ایسیو خودرو بسیار پر رونق است و آینده شغلی خوبی برای آنها پیش بینی می‌شود.

سرمایه لازم برای ورود به بازار کار

تامین سرمایه برای راه اندازی هر حرفه‌ای مهم است. پیش از راه اندازی شغل باید به میزان دقیق سرمایه و ابزار کار مورد نیاز توجه داشت. برای افرادی که دارای سرمایه زیادی نیستند راه اندازی مشاغل فنی با سرمایه اندک و درآمد بالا، بسیار مناسب خواهد بود. مشاغل مرتبط با خودروها، معمولا از بازار کار و درآمد بالایی برخوردار هستند و سرمایه زیادی نیاز ندارند.

در صورتی که علاقمند به فعالیت در حوزه تعمیرات ایسیو خودرو هستید؛ در ابتدا باید سرمایه ای را جهت اجاره یا خرید مغازه برای فعالیت در نظر بگیرید. مغازه مورد نظر شما، باید در مکانی پر رفت و آمد و ترجیحا در خیابان اصلی شهر باشد. البته در صورتی که از این سرمایه برخوردار نمی باشید؛ می توانید با تعمیرگاه های خودرو تعامل داشته و در مغازه آنها شروع به کار کنید. در این مورد به صورت درصدی یا ماهیانه به آنها مبلغی را ارائه خواهید داد.

تجهیزات و ابزار کار دومین مورد پر اهمیت برای شروع یک کسب و کار می‌باشد. شغل تعمیرات ecu خودرو نیازمند دستگاه ها و تجهیزات مختلفی مانند؛ پروگرامر، دیاگ، تستر ایسیو، انژکتور شور، تستر سیم کشی خودرو، مولتی متر و هویه است. از سری کاربردهای پروگرامر برای برنامه ریزی آی سی های مختلف در ایسیو می‌یاشد.

از دیگر لوازم ضروری تستر ایسیو است؛ که وظیفه شبیه سازی خودرو را دارد. درهنگام تست کردن نیاز به نصب ecu بر روی خودرو نیست. خطاها و مشکلات مختلفی که در ایسیو به وجود می آیند؛ با کمک دستگاه دیاگ شناسایی و تشخیص داده می‌شوند. در مواقعی که قسمت های الکترونیکی خراب شوند، خودرو شروع به دیاگ زدن می‌کند. انژکتور شور، وسیله دیگری است که تعمیرکاران ایسیو آن را به کار می‌گیرند. اما وجود آن مانند سایر تجهیزات ضروری نخواهد بود.

اگر بعد از تست ایسیو متوجه خرابی مربوط به ایسیو نبوده و نیاز به بررسی سیم های خودرو با استفاده از تستر سیم باشد. مولتی متر و هویه و یک سری ابزارهای جانبی مختلف دیگر هستند؛ که برای ورود به حرفه تعمیرات ایسیو باید برای آنها سرمایه ای در نظر داشت.

ورود به شغل تعمیرات ایسیو خودرو

بسیاری از افراد که علاقمند به کار در این حرفه می‌باشند، راه ورود به حرفه تعمیرات ایسیو خودرو را نمی‌دانند. برای این کار، می‌توان با مراجعه به استادان مجرب و متخصص کاردانش، بدون نیاز به گذراندن دوره های کارآموزی وارد بازارکار شوید.

آموزشگاه کاردانش با برگزاری دوره آموزش تعمیرات ایسیو(ECU) خودروهای سواری و سنگین، این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا در کنار اخذ مدرک ببن المللی و معتبر از این مجموعه، بلافاصله پس از پایان این دوره به متخصص تبدیل شوید و به عنوان یک تعمیرکار حرفه ای شروع به فعالیت کنید.

درآمد تعمیرات ایسیو خودرو

تعمیرات ecu خودرو از آن دسته مشاغل با توان افزایش درآمد در کوتاه مدت می‌باشد. البته برای رسیدن به این هدف باید نکاتی را رعایت کرد. از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت، کیفیت کار است. در صورتی که مهارت های خود را افزایش دهید؛ و کار را به بهترین حالت ممکن انجام دهید، مشتریان با اعتماد، شما را به دیگران و نزدیکانشان معرفیتان می‌کنند. این کار نیازمند گذر زمان و جذب اطمینان مشتری است.

برخورد مناسب با مشتری از نکات قابل توجه دیگری خواهد بود که به جذب مشتری کمک زیادی می‌کند. انجام تبلیغات در نقاط مختلف، از دیگر موارد اصلی افزایش درآمد می‌باشد. سرعت عمل بالا در تحویل به موقع کار، از ضروریات این شغل بوده است. بهتر است در زمینه ارائه قیمت های تمام شده، با سایر رقبا هم تراز باشید.

خروج از نسخه موبایل