آموزشگاه فنی حرفه ای کاردانش

عیب یابی اسپرسوساز

اسپرسوسازها نیز از انواع قهوه سازها هستند. این دستگاه ها بیشتر مصرف خانگی دارند. در دهه اخیر علاقه‌مندان به نوشیدن قهوه افزایش یافته اند. بنابراین، وجود این دستگاه در بیشتر خانه ها، دور از انتظار نیست. استفاده از این دستگاه ها نیز، مشکلاتی به همراه دارد. همه ماشین آلات روزی خراب می‌شوند. به همین دلیل آمادگی از این موضوع حتی به شما کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است؛ باید در عیب یابی اسپرسوساز و تعمیرات قهوه سازها، به علت حساسیت کارکردشان، توجه ویژه ای شود. به همین دلیل پیشنهاد ما کمک گرفتن از متخصصین این حوزه است.

با این حال برای علاقه مندان به تعمیرات، آموزشگاه کاردانش در دوره آموزش تعمیرات قهوه ساز  از صفر تا صد نکات پیرامون تعمیرات انواع قهوه سازها و نحوه تعویض قطعات آنها، آشنایی با کارکردشان و شناخت مهارت های لازم جهت تبدیل شدن به یک متخصص حرفه ای را می‌آموزد. این دوره توسط بهترین اساتید ایران تشکیل خواهد شد. به علاوه از وجه تمایزات کاردانش با سایر آموزشگاه ها، می‌توان به ارائه مدرک معتبربین المللی، پشتیبانی بلندمدت و معرفی به بازارهای کار اشاره کرد. در صورت تمایل به شرکت در این دوره با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

نکات مهم در عیب یابی اسپرسوساز

در ادامه مطلب به سور مفصل به بررسی قسمت‌های مختلف اسپرسوساز برای عیب یابی آسان این دستگاه پرداختیم. پس لطفا تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

جدا شدن پمپ اسپرسوساز

عیب یابی دستگاه اسپرسوساز

از دلایل وجود صداهای بلند در اسپرسوساز، جدا شدن پمپ از آن است. در صورت جدا شدن پمپ از دستگاه اسپرسو ساز، دستگاه تولید صداهای غیرعادی و لرزش می‌کند. پمپ در قسمت داخلی اسپرسوساز قرار دارد. بنابراین برای تعمیر آن تنها راه حل، سپردن آن به تعمیرکار متخصص است. اگر مشکل صدا، به علت جدا شدن پمپ از آن باشد؛ تکنسین باید پمپ را جا بیندازد. با این کار، باید به ظور کامل تولید صدای دستگاه، متوقف شود. با این حال اگر این صدا همچنان ادامه داشت؛ به عیب یابی سایر بخش ها باید پرداخت.

دانه‌های درشت قهوه در اسپرسوساز

درشت بودن دانه های قهوه، از دلایل دیگر بروز صداهای بلند در اسپرسوساز هستند. پیش از ریختن دانه های قهوه در دستگاه، باید آنها را به حد مناسبی از اندازه برسانید. این کار تنها با به خوبی آسیاب کردن آنها امکان پذیر است. اگر دانه‌ها به خوبی آسیاب و به خوبی به پودر نشوند؛ اسپرسوساز صداهای ناهنجار تولید خواهد کرد. علت این امر نیز ایجاد مانع در قسمت خروجی دستگاه است. دانه های به خوبی آسیاب نشده؛ باعث انسداد خروجی اسپرسوساز خواهند شد. بنابراین آسیاب دانه های قهوه هم در کیفیت نوشیدنی و هم در عملکرد دستگاه اسپرسوساز تاثیر گذاز است.

حد مناسب آسیاب دانه های قهوه

حد مناسب آسیاب دانه های قهوه، با توجه به روش دم قهوه متفاوت است. برای دم کردن قهوه توسط اسپرسوساز، مناسب ترین حد دانه های قهوه، در اندازه ریز و حالت پودری است. اگر دانه های قهوه به خوبی ریز نشوند؛ فشار لازم به پرتافیلتر اسپرسوساز وارد نخواهد شد. بنابراین کیفیت نوشیدنی مصرفی شما پایینن خواهد آمد. به علاوه اسپرسوساز نیز دچار مشکلاتی خواهد شد. علت این امر، عدم خروج آب از میان دانه های قهوه در مدت زمان کم فعالیت اسپرسوساز است. به همین دلیل باید به حد مناسب آسیاب دانه های قهوه توجه ویژه ای داشته باشید.

عدم وجود آب کافی در مخزن اسپرسوساز

از دیگر دلایل وجود صدا در اسپرسوساز، عدم وجود آب کافی در مخزن آن است. مخزن اسپرسوساز به دو روش قابل پر شدن است. شامل روش دستی و روش اتومات می‌شود. در زمان آماده شدن قهوه، اگر مخزن به اندازه کافی از آب پر نشده باشد؛ صداهای ناهنجاری تولید خواهد کرد. به همین دلیل اگر در استفاده از اسپرسوساز ماهر باشید؛ می‌دانید از اولین اقدامات پیش از درست کردن قهوه، چک کردن وجود آب کافی در مخزن اسپرسوساز است.

مخزن آب اسپرسوساز

از مهم ترین بخش های موجود اسپرسوساز، مخزن آب آن است.  همانطور که در قسمت قبل ذکر کردیم؛ که دو روش برای پر کردن مخزن آب اسپرسوساز وجود دارد. در روش اتومات، آب به صورت خودکار از طریق لوله های متصل به منابع آب شهری، به اسپرسوساز وارد می‌شود. در روش دستی نیز، این عمل توسط افراد صورت می‌گیرد. معمولا اسپرسوسازهای متصل به لوله آب در کافی شاپ ها استفاده می‌شوندغ و به اصطلاح از مدل صنعتی هستند.

هنچنین مدل های دستی اسپرسوسازها خانگی بوده و نیاز به دقت بالایی در استفاده دارند. چرا که برخلاف مدل های صنعتی فاقد منبع تصفیه هستند. بنابراین باید آب مصرفی آنها را پیش از استفاده گرم یا از لوله های آب تصفیه تهیه کرد. این مخزن دارای نشانگر سطح آب است. به همین دلیل به راحتی می‌توانید آب درون دستگاه را اندازه‌گیری نمایید.

پر بودن مخزن اسپرسوساز

پر بودن مخزن اسپرسوساز نیز می‌تواند؛ در ایجاد سروصدای دستگاه بسیار موثر عمل نماید. اگر دستگاه از حد استاندارد خود بیشتر پر شود؛ ایجاد صداهای ناخوشایند خواهد کرد. به همین دلیل باید توجه ویژه ای به مخزن داشته باشید.

باز بودن دریچه اسپرسوساز

یکی از راه‌های عیب یابی اسپرسوساز چک کردن درپچه اسپرسوساز است.  با توجه به این موضوع که خروج بخار با باز بودن دریجه اسپرسوساز میسر می‌شود. بنابراین می‌تواند از دیگر دلایل ایجاد صداهای ناهنجار در اسپرسوساز شما باشد. با گیر کردن یا خراب شدند این قسمت؛ در هنگام خروج بخار از دستگاه، ایجاد صداهای بلند می‌کند. 

ایجاد رسوبات آهکی در اسپرسوساز

لوله های داخلی اسپرسوساز، در برخی مواقع دچار رسوب می‌شوند. این رسوبات آهکی، در اسپرسوساز باعث ایجاد صدا در زمان درست کردن قهوه خواهند شد. برای اینکه سروصدای ناشی از وجود رسوب را مانع شوید؛ باید یک بار اسپرسوساز را رسوب‌گیری نمایید. سپس این کار را به صورت دوره ای ادامه دهید. برای این کار باید از روش مناسب استفاده نمایید. رسوب زدایی در خانه با موادی مثل؛ جوش شیرین، سرکه سفید، اسید سیتریک و آبمیوه قابل انجام است. ولی برای رسوب زدایی دوره ای بهتر است؛ از یک متخصص کمک بگیرید. تعمیرکاران قهوه سازها با روش های سریع تر و آگاهی بیشتر از نقاط ایجاد رسوب در قست های داخلی دستگاه اسپرسوساز شما مراقبت خواهند کرد.

نحوه رسوب‌زدایی از اسپرسوساز

نحوه رسوب زدایی از اسپرسوساز، با کمک سرکه یا آبلیمو بسیار ساده است. ابتدا مقداری از سرکه یا آبلیمو را با آب مخلوط نمایید. سپس آن را در مخزن دستگاه بریزید؛ به مدت 10 تا 15 دقیقه، باید در مخزن بماند. فیلتر تمیز را در اسپرسوساز بگذارید. پروسه دم کشیدن قهوه را مجدد اجرا کنید. در نهایت مخزن را خالی کنید. در آخر مجددا با آب معمولی مخزن را شستوشو دهید. لیمو و سرکه خاصیت اسیدی دارند. بنابراین باعث باز شدن رسوبات مخزن و گرفتگی های درون لوله ها خواهند شد.

علت وجود صدای بلند اسپرسوساز

تولید صدای بلند در دستگاه اسپرسوساز؛ نشانه آشکاری از نیاز به تعمیرات در آن است. هرگونه علائم آسیب به شیر، شیر برقی، سیم پیچ، پمپ و بلوک حرارتی را بررسی کنید. در ادامه به نکاتی در مورد چگونگی تعیین اینکه کدام قسمت باعث ایجاد مشکل شده است؛ و چگونه می توانید خودتان تعمیر را انجام دهید، می‌پردازیم. اگر به اطلاعات دقیقتری در رابطه با تعمیرات و عیب یابی های تخصصی نیاز دارید؛ پیشنهاد ما مراجعه به تعمیرکاران حرفه ایست.

پمپ اسپرسوساز

اگر پمپ دستگاه اسپرسوساز شما سوخته باشد؛ می‌تواند صداهای بلندی ایجاد کند. همچنین از کار خواهد افتاد. پمپ هنگام کارکرد عادی باید صدای زمزمه و ضربان ایجاد کند. در غیر این صورت، بهتر است آن را تعویض کنید. پمپ از مهمترین قطعات در اسپرسوساز است. در صورت اینکه دچار مشکل شود؛ کارکرد دسگاه مختل خواهد شد. همانطور که مشاهده کردی بر روی بسیاری از قسمت های دیگر تاثیرگذار است. با این حال بیشتر دستگاه های اسپرسوساز جدید، این روزها دارای پمپ های الکترونیکی می‌باشند. این پمپ ها به صورت اتوماتیک فشار لازم را به دانه های قهوه وارد می‌کنند. در صورتی که ابتدایی ترین پمپ های اسپرسوسازها، از پمپهای دستی برخوردار بوده اند. به همین دلیل باید با تنظیمات دستی و با کمک اهرم، فشار را فراهم می‌کردند.

سوپاپ ها در اسپرسوساز

همنطور که پیشتر گفته شد؛ اگر دریچه دستگاه اسپرسوساز شما باز باشد، می تواند اجازه خروج بخار را بدهد. می‌تواند دلیل این باشد که دستگاه اسپرسوساز شما صداهای بلندی ایجاد می‌کند. سوپاپ را برای آسیب دیدگی بررسی کنید. در صورت وجود نقص آن را فوراً تعویض نمایید؛ تا از صداهای عجیب و غریب جلوگیری شود. قبل از نصب یا تعویض قطعه جدید، حتما دستگاه اسپرسوساز را از منبع برق جدا کنید.

یکی ار روش ‌های عیب یابی اسپرسوساز  چک کردن کویل اسپرسوساز

سیم پیچ یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند؛ که به حرکت پیستون به سمت پایین کمک خواهد کرد. این کار به باز شدن دریچه کمک خواهد کرد. اگر دریچه در حال کار است؛ اما دستگاه اسپرسوساز شما  همچنان صداهای بلندی تولید می‌کند. باید بررسی کنید که آیا سیم پیچ آسیب دیده است. اگر چنین است، سیم پیچ را تعویض کنید.

شیر برقی در اسپرسوساز

ممکن است دلیل وجود صداهای بلند اسپرسوساز شما، دریچه های برقی گیر باشند. در چنین شرایطی، این دریچه ها گاهی گیر کرده یا باز و گاهی بسته هستند. سوپاپ ها، جریان آب را که از سیستم هیدرولیک می‌گذرد کنترل می کنند. سپس اجازه می‌دهند؛ آب از دیگ دم به آسیاب قهوه عبور کند. اگر آسیب ببینند، اجازه می‌دهند آب و بخار خارج شود. همچنین فشاری به پمپ وارد خواهند کرد. اگر دریچه های خود را از نظر آسیب دیدگی بررسی می‌کنید؛ آنها را تعویض نمایید. قبل از شروع به نصب، مطمئن شوید که دستگاه را از منبع برق جدا کرده اید.

بلوک های اسپرسوساز

بلوک حرارتی که به عنوان ژنراتور یا دیگ نیز شناخته می‌شود. این بلوک، آب موجود در دستگاه اسپرسوساز شما را گرم می‌کند. بنابراین آب برای دم کردن یا بخار آماده خواهد شد. مگر اینکه این بلوک مسدود شود. در صورت گرفتگی بلوک های حرارتی، پمپ مجبور می‌شود؛ بیشتر کار کند. در این حالت، می‌تواند صداهای بلند ایجاد کند. اگر این اتفاق افتاد مطمئن شوید که بلوک حرارتی را جایگزین آن کنید.

نکات کلیدی در عیب یابی اسپرسوساز

زمزمه در اسپرسوساز، می‌تواند صدای معمولی پمپ آن باشد. بنابراین اگر صدای غیرمنتظره‌ای در حین دم کردن فنجان‌های قهوه شنیده می‌شود، عجله نکنید. بسیاری از مشکلات سیستم دم کردن آب گرم می‌تواند؛ باعث ایجاد صدای غیرمنتظره شود. مانند بد بودن موتور پمپ و…

اگر هر یک از این مشکلات ظاهر شدند؛ باید با تعمیرکار خود این موضوع را بررسی نمایید. همچنین دفترچه راهنمای برند اسپرسوسازتان را می‌توانید برای کمک گرفتن بررسی کنید. حتی بهترین اسپرسوسازها نیز گاهی با مشکل مواجه می‌شود. خواه زمزمه یا صدای خس خس یا هر چیزی در این بین باشد؛ باید برای عیب یابی آماده باشید.

سطح آب در مخزن

بررسی منبع آب از مهم ترین اقدامات برای عیب یابی اسپرسوساز است. ابتدا باید ببینید که آیا آب کم است یا خیر. اگر اینطور باشد؛ دستگاه شما نمی‌تواند آب سرد را بجوشاند. برای رفع این مشکل، سطح آب در مخزن را بررسی کنید. بیشتر قهوه جوش ها و وسایل برقی دارای خطوط آب هستند؛ تا به شما نشان دهند چقدر آب برای مصرف، نیاز است. عبور از این خطوط می‌تواند جریان آب را متوقف کند. بنابراین بیش از حد مخزن آب را پر نکنید. اینکه آیا از آب لوله کشی استفاده می‌کنید یا از آب بطری به شما بستگی دارد.

گرفتگی در پمپ آب

ممکن است فکر کنید که جریان آب گرم برای تمیز کردن پمپ آب و سیستم متصل به آن کافی است. با این حال، این فکر کاملا غلط نیست. گرفتگی پمپ آب احتمالاً، دلیل ایجاد سرما در آب و عدم گرم شدن آن است. اگر مخزن آب خود را به طور منظم تمیز نکنید؛ مشکلاتی در آینده به وجود خواهد آمد. پمپ آب برای جریان آب اسپرسوساز حیاتی است. تمیز کردن پمپ آب، کار دشواری نیست. فقط راهنمای گام به گام ارائه شده توسط سازنده را دنبال کنید.

سطح نویز ناشی از عملکرد عادی

سطح خاصی از نویز وجود دارد؛ که می‌توانید از آن برای عیب یابی اسپرسوساز خود کمک بگیرید. این صدا، می‌تواند صدای کلیک ناشی از موتور پمپ باشد. همچنین ممکن است هنگام دم کردن، صدای وزوز وجود داشته باشد. فقط به این دلیل که سطح کمی از نویز را می‌شنوید؛ به این معنی نیست که اسپرسوساز شما دچار مشکل شده است.

سایر مقاله ها

عیب یابی قهوه ساز زیگما

خروج از نسخه موبایل