آموزشگاه فنی حرفه ای کاردانش

محل نصب پکیج دیواری طبق مقررات ملی ساختمان

پکیج ها برای کارآیی بهتر و بیشتر همچنین افزایش طول عمرشان باید طبق مقررات و ضوابط خاصی نصب شوند. این مقررات بسیار ساده و به راحتی قابل اجرا می‌باشند. تعمیرکاران حرفه ای بدون نیاز به یادآوری این مقررات را به صورت پیش فرض اجرا خواهند کرد. برای اینکه بتوانید به تعمیرکاری حرفه ای تبدیل شوید؛ باید تجربه کافی کسب کنید.

آموزشگاه ها فنی و مهندسی کاردانش در دوره آموزش نصب و تعمیرات پکیج، تمام نکات مربوط به نصب و راه اندازی پکیج را به شما آموزش خواهد داد. از ویژگی های برجسته این دوره پشتیبانی مادام العمر و ارائه مدرک بین المللی و معتبر است. همچنین اساتید مجرب و متخصص کاردانش شما را برای ورود به بازار کار همراهی خواهند نمود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

مقررات ملی محل نصب پکیج دیواری در ساختمان

  1. حداقل فاصله  پکیج از کابینت مجاور آن 15 سانتی متر باشد
  2. حداقل فاصله پکیج از دیوارهای مجاور آن 100 سانتی متر باشد
  3. حداقل فاصله پکیج از کف زمین 120 سانتی متر باشد
  4. حداقل فاصله کلاهک تعدیل پکیج تا دریچه خروجی دودکش  30 سانتی متر باشد
  5. محل نصب پکیج دیواری نباید به صورت کامل درزبند شده باشد. درزبندی به معنای داشتن پنجره دوجداره و استفاده از درب ضد سرقت است.
  6. محل نصب پکیج باید فاقد رطوبت باشد. به همین دلیل رختکن، حمام، دستشویی و  زیرزمین محل های مناسبی برای نصب پکیج نیستند.
  7. محل نصب پکیج  باید به دور از وسایل گرماده مثل اجاق‌گاز باشد.
  8. حداقل فضای تعبیه‌شده برای نصب پکیج 8 متر مربع  است. اگر فضای مورد نظر شما کمتر از این مقدار باشد، نباید پکیج را در آنجا نصب کنید. به این دلیل که معمولاً به ازای هر کیلووات توان، یک متر مکعب فضا لازم است.
  9. پکیج باید در مجیط های بسته نصب شود.
  10. نصب پکیج در ارتفاع بین 1 تا 2 متر از کف زمین صورت می‌گیرد.
  11. محل نصب پکیج در نزدیکی دودکش با میزان مکش کافی باشد.
  12. در محل پکیج باید یک دودکش مجز در نظر گرفت.
  13. در محل نصب پکیج  باید از انشعابات آب برای انجام لوله کشی پکیج استفاده کرد.
  14. پکیج را باید در نزدیکی یکی از انشعابت گاز نصب کرد. همچنین پکیج باید دسترسی راحتی به برق ساختمان داشته باشد.
  15. محل نصب پکیج باید قابلیت دسترسی آسان را داشته باشد. یعنی به شکلی باشد که در صورت لزوم سریعا اقدامات لازم در جهت تعمیر پکیج را انجام داد.
  16. در محل نصب پکیج باید لوله کشی شوفاژ به پکیج به راحتی انجام گیرد.

فضاهای ممنوع در محل نصب پکیج در ساختمان

  1.  در متراژ کمتر از 60 متر مربع
  2.  در مکان های مرطوب
  3.  کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی
  4.  روبروی یخچال و فریزر
  5.  در بالکن بدون کابین
  6. در مکان های دارای عایق هوا

متراژ کمتر از 60 متر

در شرایطی ممکن است پکیچ دچار احتراق ناقص شود. در این حالت پکیج گاز کربن مونوکسید تولید خواهد کرد. بنابراین اگر متراژ ساختمان کم باشد؛ راه های خروج گاز از ساختمان محدود خواهد شد. از طرف دیگر گاز پکیچ برای ایجاد احتراق به اکسیژن نیاز دارد.در صورتی که متراژ کم باشد؛ فضا کوچک خواهد بود و پکیج دیواری یا زمینی شما اکسیژن خود را از محیط اطراف جذب خواهد نمود.

همانطور که گفته شد استفاده از پکیج در فضاهای کوچک بسیار خطر آفرین است. ممکن است باعث مسمومیت و حتی مرگ شود. به همین دلیل مطابق با مقررات ملی ساختمان، نصب وسایل گازسوز در فضاهای درون ساختمان، مانند پکیج در واحد های مسکونی با مساحت کمتر از 60 متر ممنوع اعلام شده است. تنها در صورتی می‌توان در اپارتمان های زیر 60 متر، پکیج نصب کرد که گاز مصرفی از طریق دریچه ای به صورت مستقیم یا از دود کش دوجداره خارج شود.

مکان های مرطوب

نصب پکبج در زیرزمین و مکانهایی  با رطوبت بالا نیز بسیار خطرناک است.

 کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی

ممنوعیت نصب پکیج شامل؛ مجاورت داشتن پکیچ با سایر دستگاه های گرمایشی نظیر اجاق گاز و آبگرمکن، همچنین وسایل سرمایشی مانند کولرگازی و دریچه های کولر نیز می‌شود.

 روبروی یخچال و فریزر

میج ها باید از یخچال و فریزر حداقل 100 سانتی متر  فاصله داشته باشد.

 در بالکن و بدون کابین

در بالکن ها و تراس ها بدون استفاده از کابین، جهت جلوگیری از وزش های باد و جریان تند هوا، ممنوع می‌باشد.

 مکان های دارای عایق هوا

در محل های عایق بندی شده؛ شامل مکان های دارای پنجره های دوجداره نصب پکیج ممنوعیت قانونی دارد.

محل هایی مناسب برای نصب پکیج دیواری

با حذف کردن موتورخانه ها و مستقل شدن هر واحد از ساختمان، مصرف انرژی ساختمان به صورت بهیته ای افزای یافته است. همانطور که گفته شد، نصب پکیج ها در بالکن توصیه نمی‌شود. با این وجود در حالی که اپارتمان نشینی گسترش یافته است؛ مهندسان ساختمان در تلاش برای طراحی و استفاده از کوچکترین فضاهای ساختمان جهت استفاده ساکنین هستند.

مزایای نصب پکیج در بالکن

در صورت به کار بردن این روش مب‌توان گفت، بخشی از فضای درون خانه، دیگر اشغال نخواهد شد. همچنین خطرات ناشی از گاز گرفتگی و احتراق پکیج کاهش خواهد یافت. در نتیجه از کمبود اکسیژن در ساختمان جلوگیری می‌شود. از دیگر مزیت های نصب پکیج در بالکن، قرار گیری آن در فضایی خارج از ساختمان است. این موضوع سبب کاهش سروصدای پکیج در خانه خواهد شد.

معایب نصب پکیج در بالکن

از مهم ترین نکات، یخ زدن پکیج و آسیب دیدگی آن است. این امر در نتیجه قرار گرفتن پکیج در فصلهای سرد، به وجود می‌آید و باعث اخلال در کارکرد پکیچ شما خواهد شد. همچنین دستگاه در معرض رطوبت، باران و برف قرار خواهد گرفت.  در این شرایط احتمال آسیب دیدگی وجود دارد. و پکیج نیازمند به تعمیرات خواهد شد. با قرارگیری دستگاه در معرض نور خورشید فشار دستگاه افزایش خواهد یافت.

این موارد از اصلی ترین دلایل ممنوعیت نصب پکیج در بالکن بودند. با اینحال اگر در شرایطی مجبور به نصب و راه اندازی پکیجتان در بالکن شدید می‌توانید با رعایت اصول و ضوابط از خرابی و مشکلات ذکر شده جلوگیری کنید.

ضوابط و الزامات نصب پکیج در تراس و بالکن

در صورتی که می‌خواهید در فضای کوچکی داخل تراس پکیج خود را قرار دهید؛ باید اطمینان حاصل کنید که پکیج توسط کابینی احاطه شود. با اینکار از قرار گرفتن پکیج در معرض تغییرات آب و هوایی، جلوگیری خواهید کرد. کابین باید محفظه ورودی و خروجی از دو طرف خود داشته باشد. با این کار کمترین تاثیر را برروی عملکرد پکیج خواهد گذاشت. از دیگر مواد مهم در کنار کابین، وجود دودکش در تراس است. پکیجهای دیواری مناسب برای بالکن، از نوع فن دار یا دودکش دار می‌باشند. در مورد پکیج فن دار هم باید ذکر کرد که مناسب برای آپارتمان های متراژ و پایین تر، همچنین در شرایطی که دودکش موجود نمی‌باشد.

 نصب پکیج در آشپزخانه

برای نصب پکیج ها، آشپزخانه از بهترین مکان هاست. اما باید توجه داشت که در چنین شرایطی نیز مواردی برای رعایت کردن وجود دارد. از جمله این موارد؛ استفاده از هواکش مشبک در قسمت بالا و پایین درب اتاق های دیگر است. این کار در شرایطی است که آشپزخانه در فضای بسته و کوچک قرار گرفته و کمتر از، هر کیلووات معادل فضایی با یک مترمربع، باشد. باید آشپزخانه در ارتباط با سایر اتاق ها قرارگیرد.

مزایای نصب پکیج در آشپزخانه

از سری مزایت های کاربردی وجود پکیج در آشپزخانه، استفاده راحت از لوله کشی ها و اتصالات آب و برق و گاز است. به گونه ای که نیازی به جدا کردن یا ایجاد یک انشعاب جدید برای استفاده از این موارد نخواهد بود. در آشپزخانه پکیچ  ها معمولا درون یکی از کابینت ها قرار خواهند گرفت. این کار جهت زیبای سازی محیط است. همچنین از موارد گفته شده در قسمت بالکن نیز پکیج در امان است. در نتیجه  پکیج شما در بالاترین میزان بازده خود قرار می‌گیرد.

دسترسی آسان از دیگر امکانات قرارگیری پکیج در آشپزخانه می‌باشد. این امر، شرایط بررسی و در مواقع لزوم تعمیرات را برای افراد راحت تر می‌کند. حتی اگر دستگاه دچار مشکل شود، سرویس آن بسیار راحت انجام می‌گیرد.

معایب نصب پکیج در آشپزخانه

از مهم ترین معایب نصب پکیج در آشپزخانه، اشغال کردن فضای آشپزخانه است. با اینکه پکیج های نسل جدید، فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. لازم به ذکر است در آپارتمان ها و خانه‌های کنونی فضای زیادی وجود ندارند. همچنین خانه هایی با متراژ پایین، پکیچ ها باعث خطر آفرینی برای افراد خانه، به ویژه کودکان خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل