آموزشگاه فنی حرفه ای کاردانش

دستگاه پالس اکسیمتر چیست؟ (کاربرد آن، ایرادات رایج و نحوه تعمیرات آن)

با توجه به پیشرقت روز افزون علم و در کنار آن افزایش نیاز بشر و کاهش مواد اولیه، تعمیر وسایل امری واجب و پرتقاضا محسوب می‌شود؛ به همین سبب آموزشگاه کاردانش با برگزار کردن دوره آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی، دوره آموزش پی ال سی (PLC)، دوره آموزش تعمیرات موبایل و سایر دوره های تعمیرات دستگاه های پزشکی، فنی و مهندسی در ارائه مدارک معتبر و تشکیل کلاس ها از پایه تا پیشرفته توسط اساتید مجرب، آموزش را برای شما بسیار راحت کرده است. تنها کافی است در این دوره ها ثبت نام کنید و در انتهای دوره گواهینامه بین المللی خود را دریافت نموده و وارد عرصه های کاری شوید.

پالس اکسیمتری؛ وظیفه آن چیست و چگونه کار می‌کند؟

پالس اکسیمتری میزان اکسیژن موجود در خون را به صورت درصد بیان می‌کند و میزان نرمال آن 95% – 97% است و پایین تر از 90% اخطار به حساب می‌آید و باید برای بررسی دلایل این امر به پزشک مراجعه کنید.

دستگاه متشکل از یک پروب انگشتی است که در داخل آن سنسور نوری وجود دارد. پروب را زمانی که روی انگشت قرار می‌دهیم عروق شریانی که در آن ها نبض وجود دارد در حال بررسی این دستگاه قرار می‌گیرند به این صورت که در یک سوی این پروب LED فرستنده امواج و در طرف دیگر فتوترانزیستور گیرنده امواج نور را در طول موج مختلف انتشار می‌دهند.(طیف مرئی قرمز و طیف نامرئی مادون قرمز یا IR)

در بدن انسان استخوان‌ها، بافت های بدن، رنگدانه ها و عروق همگی مقدار مشخصی از نور را جذب می‌کنند. ما می دانیم که هموگلوبین موجود در خون که با اکسیژن ترکیب شده یا نشده، نور را به میزان مشخص جذب می کند که برای اندازه گیری میزان نسبت این ترکیبات میتوان شدت طول موجی که از آن‌ها عبور می کند را بررسی کرد. به این صورت که دو طول موج 660 نانومتر (در محدوده امواج قرمز) و 930 نانومتر (در محدوده امواج مادون قرمز) به وسیله LED انتشار می یابند.

تحقیقات نشان داده است که هموگلوبین ترکیب شده با اکسیژن و به رنگ قرمز، نور مادون قرمز با طول موج 930 و هموگلوبین ترکیب نشده و به رنگ آبی، نور قرمز با طول موج 660 را جذب می کند. با انتشار این دو طول موج نوری و عبور آن ها از بافت بدن در طرف دیگر توسط فتودیود جذب و میزان شدت نور به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می شود و این سیگنال به عنوان سیگنال ورودی دستگاه پالس اکسیمتر مورد بررسی و آنالیز قرار می گیرد. این آنالیز توسط بردهای الکترونیکی و میکروپروسسورها انجام می شود.

اجزای تشکیل دهنده پالس اکسیمتری

  1. کابل بیمار
  2. کابل برق: جهت تامین الکتریسیته
  3. صفحه نمایش: علاوه بر میزان اکسیژن خون، ضربان قلب را نیز نشان می‌دهد.
  4. کلید ON:
  5. باتری
  6. مدارات الکترونیکی

هدف استفاده از پالس اکسیمتری

بخش های مختلف دستگاه پالس اکسیمتر

هدف از پالس اکسی‌متری بررسی عملکرد قلب در پمپاژ اکسیژن به نقاط مختلف بدن می‌باشد. این دستگاه ممکن است برای نظارت بر سلامت افراد (با هر نوع بیماری که می‌تواند بر سطح اکسیژن خون تأثیر بگذارد)، به‌ویژه در بستری بیماران در بیمارستان استفاده شود.

تعدادی از موارد استفاده متداول از پالس اکسیمتر

ایرادات رایج پالس اکسیمتری

خرابی در این دستگاه ها عموما کم بوده زیرا مدار قدرت در آن‌ها نسبتا ساده است، عموما تنها از LCD و بیزر تشکیل می‌شوند ، و بیشتر بخش های دستگاه متشکل از مدار فرمان است و تنها بخش کوچکی از آن مربوط به مدار تغذیه می‌باشد. اما ایرادات رایج آن را می‌توان در بخش پروب و منبع تغذیه آن دانست.

  1. خرابی در پروب: قطع شدن سیم های متصل به LEDها و یا فتوترانزیستور دستگاه این خرابی منجر به عدم نمایش سیگنال PPG بر روی نمایشگر مشاهده، می شود و با لحیم کاری این ایراد قابل رفع است. در صورتی که این امر را مشاهده کردید؛ ارتباطات سوکت و سیم رابط را بررسی کنید و اگر ایراد از آن ها نبود اتصالات LED و فوتوترانزیستور و یا بخش داخلی قسمت انگشتی را چک کنید.
  2. پیام NO SIGNAL: در صورت قطعی تعداد زیادی از سیم های پروب این پیغام بر روی دستگاه ظاهر می شود و باید پروب را تعمیر کرد.
  3. پیام LOW BATTERY: کمبودن باطری در دستگاه پالس اکسیمتری می تواند عملکرد دستگاه را دچار اختلال کند. در ابتدا دستگاه این پیغام را نمایش می دهد و در صورت تعویض نشدن باطری ایرادات دیگری از جمله عدم نمایش SPO2 یا چشمک زدن صفحه نمایش را نیز مشاهده می کنید. ممکن است این ایرادات با خرابی مدار فرمان اشتباه گرفته شود.
  4. روشن نشدن دستگاه: معمولا روشن نشدن پالس اکسیمتر با خرابی منبع تغذیه مصادف است و برای رفع آن باید از الگوریتم های تعمیر منبع تغذیه پیروی کنید.
  5. قطع شدن صدای بیزر: در صورتی که هنگام اندازه گیری ضربان قلب صدای بیزر شنیده نشود می تواند مشکل از قطعی سیم بلندگو باشد.
  6. قطعی LCD: ضربه خوردن دستگاه می تواند موجب این امر شود که از نتایج آن این است که پارامتر ها دیگر نمایش داده نمی شوند. در این حالت معمولا صدای بیزر ضربان قلب شنیده می شود اما صفحه نمایش چیزی را نشان نمی دهد. در این حالت یا سیم های رابط دستگاه دچار مشکل شده است و یا نمایشگر شکسته است که باید بررسی شود و ایرادش رفع شود. (هرچه عرض فلت های LCD کمتر باشد امکان خرابی در آن ها کمتر است و هرچه عرض فلت بیشتر باشد امکان خرابی در نمایشگر بیشتر می شود.)
  7. ایراد در مدار فرمان: در صورتی که ایرادات دستگاه با موارد بالا رفع نشود می توان ایراد را در مدار فرمان جستجو کرد. در ابتدا می توانید مشکل را از لحیم سردی ICها یا میکروهای داخلی بدانید. در صورت لحیم سرد بودن ایراد قابل رفع شدن است در غیر این صورت دستگاه احتمال درست شدن ندارد و باید تعویض شود.

پالس در اکسی‌متری چگونه کار می‌کند؟

پالس اکسی‌متری در دو حالت بستری و سرپایی استفاده می‌شود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است توصیه کند که شما یک پالس اکسی‌متر برای سنجش منظم میزان اکسیژن در منزل داشته باشید.

پالس در اکسی‌متر با تاباندن نوری از انگشت یا لاله گوش کار و سپس با انعکاس پرتو نور، سنسور نوری میزان عبور نور یا بازتابش از سمت دیگر را اندازه‌گیری می‌کند. سپس، با استفاده از معادلات ریاضی و روابط فیزیکی حاکم، پالس اکسی‌متر قادر به محاسبه میزان اکسیژن در خون خواهد بود.

در طی خواندن پالس اکسی‌متری، یک وسیله کوچک گیره‌مانند روی انگشت دست، لاله گوش یا انگشتان پا قرار می‌گیرد. پرتوهای کوچک نوری از خونِ بافت عبور کرده و میزان اکسیژن را اندازه‌گیری می‌کنند. این کار کاملاً بدون درد و غیرتهاجمی است. پالس اکسی‌متر می‌تواند میزان اشباع اکسیژن همراه با ضربان قلب را به شما بگوید.

خروج از نسخه موبایل