آموزشگاه فنی حرفه ای کاردانش

علائم سوختن موتور کولر آبی

سوختن موتور کولر آبی از مشکلاتی است؛ که می‌توان با سرویس دوره ای کولر آبی یا تعویض برخی قطعات از آن جلوگیری کنید. اما اگر  از انجام این دو کار عقب افتاده‌اید و احتمال می‌دهید موتور کولر آبی شما سوخته است؛ ما را در ادامه این مقاله، همراهی کنید.

همچنین آموزشگاه فنی و مهندسی کاردانش با برخورداری از تیم پشتیبانی حرفه ای و اساتید مجرب در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی  برای علاقه مندان به حرفه تعمیرات کولر آبی و انواع موتورها، فرصتی استثنائی مهیا کرده است. از مزایای این دوره ها، پشتیبانی بلندمدت، برخورداری از خوابگاه برای هنرجویان مقیم شهرستان و ارائه مدرک معتبر بین المللی است. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با مشاورین ما به صورت رایگان در ارتباط باشید.

سوختن موتور کولر آبی

 سوختن موتور کولر آبی

کولرهای آبی با انواع موتورها کار می‌کنند. مشکل هر یک از انواع این موتورها، بر عملکرد کولر آبی شما تأثیر می‌گذارد. در نهایت منجر به کاهش تولید سرما می‌شود. سپس قبض برق را افزایش می‌دهد. در این مواقع حتی ممکن است کولر آبی به طور کامل، خراب شود. هنگامی که موتور کولر آبی می‌سوزد؛ بهترین راه حل، کمک گرفتن از تکنسین‌های ماهر برای تعمیر آن است. اغلب موقع سوختن موتور کولر آبی نیاز به تعویض کامل موتور یا سرویس کامل کولر آبی خواهد داشت.

با شرکت در دوره آموزش تعمیرات کولر گازی به تعمیر انواع کولر و اسپلیت نیز مسلط خواهید شد

مشکلات موتور کولر آبی

موتورها می‌توانند طیف وسیعی از اخطارها را مبنی بر اینکه مشکلی پیش آمده است؛ ارسال کنند. این اخطارها، بر اساس نوع موتور متفاوت خواهند بود. به عنوان مثال، صداهای موتور فن کندانسور که برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی، آب بندی شده است؛ با صدای موتور دمنده که در داخل خانه قرار دارد متفاوت است. در ادامه به علائم سوختن موتور کولر آبی می‌پردازیم.

 زمزمه از موتور کولر آبی

صدای زمزمه موتور الکتریکی، اغلب، به علت یک محور نامناسب یا خمیده است. ممکن است این یک مشکل پیچیده نباشد؛ اما بهتر است از یک متخصص بخواهید که آن را بررسی کند. زمزمه موتور کولر آبی به دو شکل الکتریکی یا مکانیکی است.

صدای جیغ از موتور کولر آبی

این صدای ناخوشایند، هشداری در مورد فرسودگی بلبرینگ موتور است. اگر یاتاقان ها به طور کامل فرسوده شوند؛ موتور در خطر سوختن قرار خواهد گرفت. در صورت برخوردداری از سرویس تعمیرات دوره‌ای؛ تکنسین می‌توانند بلبرینگ ها را تعویض کرده و از آسیب دیدن موتور جلوگیری کنند. گاهی در وضعیت بسیار پیچیده تر، ممکن است موتور در حال سوختن باشد. برق کولر آبی را قطع کنید.  به سرعت با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

بدنه لرزان کولر آبی

شما نباید کابینت یا بدنه خارجی یا داخلی یک کولر آبی  را در حال لرزش مشهود ببینید. اگر لرزش بدنه کولر آبی واضح است؛ممکن است موتور شل یا از جایگاهش خراج شده باشد.

خاموش شدن زود هنگام کولر آبی

اگر کولر آبی، قبل از تکمیل یک چرخه کامل خاموش و سپس در مدت کوتاهی دوباره روشن شود؛ اغلب هشداری در مورد مشکلات و از علائم اصلی سوختن موتور کولر آبی است.

جریان ضعیف هوا در کولر آبی

اگر جریان خروجی هوا از دریچه ها کمتر از حد معمول باشد؛ نشان دهنده سوختن موتور دمنده در کولر آبی است.

رطوبت بالا

این مورد، اغلب یکی از بزرگترین هشدارهای خراب شدن کمپرسور موتور کولر آبی است.

خروج هوای گرم

یکی از اولین علائمی که در سوختن موتور کولر آبی مشاهده می‌شود؛ خروج هوای گرم یا ولرم  از دریچه است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که کندانسور بیش از حد داغ شود. بنابراین دیگر قادر به تبدیل مبرد به شکل مایع خنک شده نخواهد بود. از آنجایی که فن کولر آبی، برای جلوگیری از گرم شدن کندانسور طراحی شده است. خروج هوای گرم از دریچه ها، یکی از اولین نشانه های سوختن موتور کولر آبی خواهد بود.

بوی سوختگی موتور کولر آبی

از شایع ترین علائم سوختن موتور در کولرهای آبی،انتشار بوی سوختگی در هنگام خروج باد از آن است. هنگامی که کندانسور بیش از حد گرم می‌شود، تمام اجزای سیستم کولر آبی، شروع به گرم شدن بیش از حد می‌کنند. تا زمانی که در نهایت به اندازه ای داغ شوند؛ که منجر به سوختن موتور و انتشار بوی سوختگی از آن می‌شود. هر چه قطعات موتور بیشتر گرم شوند؛ آسیب بیشتری به موتور کولر آبی وارد خواهد شد. بنابراین اگر هنگام روشن شدن کولر آبی، بوی سوختگی تشخیص داده شد؛ مطمئن شوید که سیستم را در اسرع وقت بررسی کنید.

از آنجایی که فن کندانسور، قسمت مهمی از کولرهای آبی را خنک می‌کند. اگر متوجه شدید که کولر آبی شما کار نمی‌کند؛ توجه به عملکرد آن بسیار مهم است. فن خراب نه تنها هوای سرد تولید نمی‌کند؛ بلکه می‌تواند به دلیل گرمای بیش از حد به سیستم کوبر آبی، آسیب برساند. اگر به خراب بودن فن ر کندانسور، مشکوک هستید؛ مطمئن شوید که موتور را بررسی کنید. در صورت لزوم، تعمیکاران می‌توانند؛ فن کندانسور کولر آبی شما را تعویض نمایند.

دلایل رایج سوختن کمپرسور کولر آبی

آلودگی مبرد، لوله‌کشی یا دستگاه‌های سیستم تبرید

آلاینده‌ها از جمله هوا، رطوبت وارد شده توسط هوا و کثیفی، می‌توانند به دلیل نشتی در سمت مکش یا روش‌های نادرست سرویس مانند؛ استفاده نادرست از سرویس، به عنوان آلودگی، وارد سیستم تبرید شوند. وجود هوا در کمپرسور کولر آبی، همچنین می‌تواند منجر به سیل مبرد شود.

گرم شدن موتور کولر آبی

موتور کمپرسور وقتی فن کمپرسور یا کندانسور، از کار بیفتد یا هنگامی که جریان هوا از طریق کویل متراکم کننده توسط مواد زائد یا آسیب مسدود شده است؛ به کار خود ادامه می‌دهد. می‌تواند باعث افزایش غیرعادی فشار سر کمپرسور و دمای عملیاتی شود. اگر فن کندانسور کار کند اما جریان هوا مختل شود؛ موتور کولر آبی، ممکن است به کار کردن ادامه دهد. اما با کاهش مدت زمان خنک کردن و کاهش عمر کمپرسور مواجه می‌شود.

همچنین ممکن است کمپرسور به دلیل دمای بسیار بالا، در خط مکش و سمت پایین سیستم کمپرسور خیلی داغ شود. سطوح مبرد کم شارژ یا عدم عایق در لوله کشی خط مکش می‎تواند این مشکلات را ایجاد کند. مانند یک TEV که کاملاً کولر آبی را پر نمی‌کند. اما مبرد را خیلی سریع از طریق سیم پیچ خنک کننده آزاد خواهد کرد.

مشکلات فشار مبرد 

فشار زیاد جانبی بیش از حد ممکن است, به دلیل محدودیت یا انسداد مانند در سیم پیچ متراکم، دستگاه اندازه گیری مبرد یا حتی در سیم پیچ خنک کننده ایجاد شود. فشار زیاد جانبی بیش از حد، باعث عملکرد کمپرسور داغ، از دست دادن ظرفیت خنک کننده و در نهایت آسیب می‌شود.

سیل مبرد

ارسال مبرد مایع به داخل موتور کولر آبی، یک راه سریع برای از بین بردن تحرک در قطعات یا دریچه های آن است. دقت کنید؛ شل شدن مایع می‌تواند به دریچه های کمپرسور آسیب برساند. حتی آن را کاملاً از بین ببرد؛ و نیاز به تعمیر گران قیمت به همراه داشته باشد. جدای از مشکلات TEV، اشتباهاتی مانند شارژ بیش از حد سیستم می‌توانند منجر به ایجاد مبرد مایع شوند؛ که در انتهای کمپرسور قرار می‌گیرد. جایی که فقط باید در مبرد گاز وجود داشته باشد. همین مشکلات باعث سوختن موتور کولرهای آبی می‌شوند.

روغن تبرید

همچنین روغن تبرید می‌تواند در خطوط مبرد جایی که به لوله مویرگی یا TEV می‌رسد حرکت کند؛ و باعث انسداد آن و ایجاد فشارهای غیرعادی در موتور کولر آبی شود. در نهایت می‌تواند به کمپرسور آسیب برساند. در سیستم های تبرید تجاری که یک پمپ روغن جداگانه برای رساندن روان کننده به موتور کولر آبی وجود دارد؛ خرابی پمپ روغن نیز منجر به خرابی و سوختن موتور کولر آبی می‌شود.

مشکلات الکتریکی

مشکلات الکلتریکی که می‌توانند به موتورهای کولر آبی یا پمپ حرارتی آسیب برسانند؛ از جمله ولتاژ نامناسب، وصل کردن به منبع تغذیه نادرست، ولتاژ 110 ولت به 220 ولت یا 230 ولت اعمال شده به موتور 208 ولت، کیفیت برق ضعیف تحویل شده به سیستم، مانند خانه هایی که در معرض نوسانات قابل توجهی در سطوح ولتاژ واقعی در شبکه ورودی، افت ولتاژ در یک فاز از اتصال برق سه فاز، در تجهیزات تبرید تجاری بیشتر از منازل مسکونی، و در نهایت، جریان نامتعادل در فازهای جداگانه اتصال برق سه فاز می‌شود.

قطعات داخلی فرسوده موتور کولر آبی

موتور کمپرسور ممکن است به دلیل سایش مکانیکی از کار بیفتد. اگرچه به نظر ما و با مشاهده برخی از موتورهای کمپرسور تبرید که برای چندین دهه بدون مشکل کار می‌کردند؛ فکر می‌کنیم سایش مکانیکی احتمالاً به یک مبرد، روانکاری، مربوط می‌شود.

خروج از نسخه موبایل