آموزشگاه فنی حرفه ای کاردانش

عیب یابی کلی جاروبرقی

در مقاله عیب یابی جاروبرقی فرایند عیب یابی، تشخیص و تعمیر مشکلات جاروبرقی را در دو بخش خارجی و بخش داخلی جاروبرقی بررسی خواهیم کرد. بخش خارج جاروبرقی شامل قسمت های خارج محفظه داخلی و موتور جاروبرقی است. جای نگرانی نیست. چراکه عیوب این قسمت سریع تر و راحت تر قابل بررسی و حل می‌باشند. در مورد بخش داخلی موضوع کمی جدی تر است. باید بررسی و عیب یابی به صورت دقیق تری انجام شود. به همین منظور مراجعه به یک تکنسین تعمیرات جاروبرقی را به شما توصیه می‌کنیم.

پیش از شروع، به توضیحات مختصر پیرامون عیب یابی بخش خارجی جاروبرقی می‌پردازیم. منظور از عیب یابی بخش خارجی، مواردی مثل شکستگی چرخ، ضعیف بودن مکش جاروبرقی، استشمام بوی از آن است. به طور کلی برای رفع این عیوب نیاز به باز کردن محفظه داخلی دستگاه و بررسی محتویات آن نیست. در این شرایط تنها به بررسی سطحی یا کلی جارو پرداخته خواهد شد. اغلب نیازی به تعمیرکار برای عیب یابی خارجی جاروبرقی، نخواهد بود.

افرادی که علاقه به تعمیر جاروبرقی و سایر لوازم برقی منزل مانند لباسشویی، یخچال، ظرفشویی و … دارند با شرکت در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی می‌توانند در حوزه تعمیرات لوازم برقی منزل کسب مهارت نمایند.

چرا شدت مکش جاروبرقی کم شده؟

عیب یابی جاروبرقی

کاهش قدرت مکش در جاروبرقی از رایج ترین مشکلاتی است؛ که ممکن است برای آن پیش بیاید. رفع این مورد با چند بررسی ساده صورت می‌گیرد. این موارد را با دقت چک کنید.

لوله تلسکوپی، بخش فلزی لوله های جاروبرقی است. از ویژگی های آن، می‌توان به قابلیت تنظیم ارتفاع آن اشاره کرد. در مورد لوله خرطومی باید گفت، این لوله همان بخش پلاستیکی لوله های جاروبرقی است. از قابلیت های آن انعطاف پذیری بالا می‌باشد. انسداد در مجاری لوله های جاروبرقی می‌تواند به علت گیر کردن اشیای بزرگ باشد. این اشیا به صورت افقی در یکی از این لوله ها گیر خواهد کرد. به همین سبب جلوی ورود سایر گردوغبار را خواهد گرفت.

برای اطمینان از باز بودن مسیر لوله های جاروبرقی، از شلنگ آب استفاده کنید. لوله ها را از جاروبرقی جدا کنید. سپس شلنگ آب را وارد آنها نمایید. در نهایت می‌توانید موارد گیرکرده درون جاروبرقی را خارج کنید.

در صورتی که علاقه دارید تعمیرات جارو برقی را خود برعهده بگیرید؛ آموزشگاه کاردانش دوره آموزش تعمیرات جاروبرقی را در مدت زمان چهارساعت برگزار می‌کند. این دوره شامل مباحث مورد نظر برای تمام رده های سنی است. سطح دانش شما از تعمیرات مهم نیست. زیرا از صفر تا صد مباحث پیرامون تعمیرات جاروبرقی، توسط اساتید ماهر آموزش داده می‌شود. در پایان دوره می‌توانید مدرک معتبر بین المللی دریافت نمایید. همچنین می‌توانید از پشتیبانی با ضمانت چندین ساله آموزشگاه کاردانش بهره مند شوید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر، مشاورین مجموعه کاردانش همه روزه پاسخگوی شما هستند.

 فیلتر و کیسه جاروبرقی

در صورتی که مراحل بالا کمکی به بهبود مکش جاروبرقی شما نکرد؛ احتمالا مشکل از فیلتر یا کیسه جاروبرقی است. در این حالت، فیلتر جاروبرقی کثیف یا دچار گرفتگی است. برای رفع آن می‌توانید؛ کیسه را بررسی کنید. سپس در صورت پر بودن؛ آن را خالی نمایید. بهتر این است که فیلتر را بشویید. پس  از مدتی که خشک شد؛ آن را مجدداٌ نصب کنید؛ و سپس دستگاه را روشن نمایید. با انجام این مراحل مشکل مکش را حل خواهید کرد. البته این در حالتی است؛ که منشا عیب از فیلتر و کیسه باشد.

 واشر و تسمه جاروبرقی

بررسی واشر و تسمه در شرایطی است؛ که در همان بررسی اولیه فیلتر متوجه شوید مشکل از آن نیست. سپس به سراغ واشر بیایید. واشر و تسمه در محفظه داخلی جاروبرقی قرار دارند. محفظه را باز کنید. عیوب واشر و تسمه بیشتر در ظاهر آنهاست. به عنوان مثال؛ می‌توانید با کشیدگی یا سابیده شدن تسمه روبه رو شوید. اگر مشکل مکش جاروبرقی از این قسمت ها باشد؛ به راحتی می‌توانید آنها را تعویض نمایید. با این حال پیشنهاد ما، واگذار کردن این بخش به نکنسین هاست. چرا که از بروز مشکلات بیشتر در شرایط وجود بی احتیاطی جلوگیری خواهد شد.

کار نکردن دکمه پاور یا سیم جمع کن جاروبرقی

ممکن است؛ هیچ یک از این دکمه ها کار نکنند. برای رفع عیب از این دکمه ها باید قاب رویی آنهارا بردارید. کار نکردن این دکمه ها، بیشتر به دلیل استفاده مکرر از آنهاست. این کار باعث هرز شدن؛ در نتیحه از کار افتادن آنها به طور ناگهانی است. از دیگر دلایل آن می‌تواند ضربه زدن باشد. در هنگام کار در صورتی که خیلی ناگهانی به طور مداوم به دکمه ها ضربه می‌زنید؛ آنهارا از کار خواهید انداخت. بهترین روش عیب یابی و تعمیر دکمه پاور و سیم جمع کن جاروبرقی تعویض آنها می‌باشد.

 خرابی چرخ جاروبرقی

شکستگی چرخ از رایج ترین موارد خرابی در جاروبرقی ها می‌باشد. این مشکل نیز با تعویض چرخ قابل رفع است. با وجود پیش پا افتادگی، این موضوع بسیار زیاد آزار دهنده خواهد بود. توصیه ما مراجعه به نمایندگی است. چراکه این از وظایف خدمات رسانی آنها می‌باشد.

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

خاموش شدن جاروبرقی، حین کار از دسته مشکلاتی با دو حالت وجود مشکل ساده یا مشکلی بزرگ است. در بیشتر موارد مشکل به علت سیم کشی کل ساختمان رخ می‌دهد. برای عیب یابی این مورد از مراحل زیر کمک بگیرید:

  1.   بررسی فیوز
  2.   چک کردن پریز برق
  3.   توجه به دوشاخه
  4.   مشکل کابل جاروبرقی
  5.   عیب یابی سیم‌کشی داخلی جاروبرقی
  6.   داغ شدن بیش از حد موتور جاروبرقی

بررسی فیوز

وقتی در حین کار، جاروبرقی به طور ناگهانی خاموش می‌شود؛ ممکن است ساختمان دچار فیوز پریدگی شده باشد. بنابراین اولین قدم بررسی برق کل ساختمان است. برای مثال  از لامپ های اتاق های دیگر کمک بگیرید.

چک کردن پریز برق

گاهی رسانایی پریز متصل به دوشاخه دچار مشکل شده است. این مورد در دراز مدت رخ خواهد داد. بنابراین می‌توانید با کمی دقت توسط مولتی متر به بررسی و چک کردن آن بپردازید.

توجه به دوشاخه

کشش بیش از حد سیم باعث خارج شدن دوشاخه از پریز خواهد شد. حتی گاهی ممکن است؛ سیم دچار پارگی و ایجاد مشکلات بیشتر و جدی تری شود.

مشکلات کابل جاروبرقی

پیشتر در قسمت دوشاخه توضیح دادیم؛ علت اصلی پارگی، کشش بیش از اندازه سیم است. این مورد در درازمدت باعث ایجاد پارگی در کابل می‌شود. پارگی در کابل نیز به مرور زمان در نهایت منجر به خاموش شدن های ناگهانی جاروبرقی شود. اگر این مشکل را برطرف نکنید؛ ممکن است در دستگاه جاروبرقی اختلال اتصال به برق به وجود آید.

داغ شدن بیش از حد موتور جاروبرقی

اگر جاروبرقی شما بیش از اندازه گرم و به اصطلاح داغ می‌شود؛ علت اصلی خاموش شدن خودکار آن است. این پدیده اغلب یک مکانیزم برای محافظت از موتور دستگاه است. برای جلوگیری از داغ شدن آن بهتر است هر 15 الی 30 دقیقه کار با جاروبرقی را متوقف نمایید.

 مشکل بوی تعفن جاروبرقی

در صورتی که جاروبرقی شما بوی تعفن به معنی زباله های به جا مانده می‌دهد؛ باید کیسه زباله را چک کنید. احتمال دارد؛ موی حیوانات خانگی یا زباله تر وارد جاروبرقی شده باشد. برای رفع این بو تنها راه حل، شستن دستگاه به طور کامل است. البته باید به نکاتی نیز توجه کنید. برای مثال؛ عدم استفاده از کیسه یکبار مصرف، بهتر است کیسه های یکبار مصرف را همان بار اول دور بیندازید.به علاوه فیلتر دستگاه را بشویید و پس از خشک شدن، دوباره نصب کنید. همچنین می‌توانید از قرص های خوشبوکننده، صابون جامد یا تاید های مخصوص جاروبرقی نیز استفاده کنید.

مشکلات داخلی جاروبرقی

این بخش مربوط به عیب یابی بخش هایی است؛ که برای رفع آنها باید محفظه داخلی را باز کنید. پیش تر دراین مورد توضیح مختصری داده ایم. بنابراین به سرعت به بخش اصلی می‌پردازیم. پیش از شروع توجه شما را به پیش نیاز عیب یابی دخلی جلب می‌کنیم. به منظور جلوگیری از برق گرفتگی، بهتر است دستگاه از برق خارج شود.

روشن نشدن جاروبرقی

این مشکل به ط.ر کلی مراحل مشابهی با خلموش شدن ناگهانی جاروبرقی دارد. به این منظور ابتدا به بررسی فیوز، کابل جاروبرقی، پریز، دوشاخه، اتصالات برقی و کلید پاور بپردازید. اگر اشکالی در قطعی این موارد نبود؛ احتمالا در سیم جمع کن، رله ها، مدار سری و موتور خواهد بود. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت..

 سیم جمع کن جاروبرقی

در صورتی که برق وارد سیم جمع کن نشود؛ باعث عدم اتصال سیم جمع کن به حلقه های گردان قرقره خواهد شد. به همین دلیل برق به جاروبرقی نمی‌رسد. در نهایت جاروبرقی روشن نمی‌شود. برای رفع این عیب باید شاخک ها را به حالت عمودی نگه دارید. سپس قرقره را روی آن قرار دهید.

رله‌های جاروبرقی

برای روشن شدن جاروبرقی، رله ها باید روشن شوند. به همین دلیل باید ابتدا جاروبرقی را به برق وصل کنید. سپس با کمک پیچ گوشتی با دسته عایق کلید قدرت رله را ببندید. اگر با انجام این کار جاروبرقی شما روشن شد؛ نشان دهنده وجود مشکل در سیم ها و ربه است.

قطع شدن مدار سری جاروبرقی

نوع مدار جاروبرقی سرری است. به همین دلیل اگر فنری در آن خراب شود؛ و زغال به کلکتور نچسبد دستگاه روشن نخواهد شد. برای عیب یابی این مورد، باید موتور جاروبرقی را جدا کنید. سپس به صورت مستقل آن را به برق متصل نمایید. اگر باز هم روشن نشد؛ باید با استفاده از اهم متر اتصالات هر یک از این مدارهای سری بررسی شوند.

زغال‌های جاروبرقی

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است؛ باعث روشن نشدن جاروبرقی باشد؛ امکان خراب یا کثیف شدن زغال هاست. برای رفع این مشکل به راحتی می‌توانید؛ زغال ها را تمیز نمایید. همچنین گاهی مواقع، در صورت استفاده مداوم از جاروبرقی، لایه ای از چربی یا گرد و غبار بین زغال ها و تیغه های کلکتور ایجاد شوند. سپس مانع از عبود جریان الکتریکی خواهد شد. حتیدر برخی موارد این زغال ها در اثر سایش کوتاه تر از اندازه معمولیشان می‌شوند. برای برطرف کردن این حالت، باید زغال های جاروبرقی را عوض کنید.

موتور جاروبرقی

در این مرحله به موتور جاروبرقی می‌رسیم. پیش از ایمگه موتور به صورت کامل بسوزد؛ باید نیم سوز شود. در این مرحله، موتور تا زمانی که آرمیچر بیشتر بسوزد؛ کار خواهد کرد. این مسئله تا حدی پیش می‌رود که ارتباط اجزا با موتور به طور کامل قطع شود.

کارکرد نامنظم جاروبرقی

در صورت مواجه شدن با این مورد؛ جاروبرقی را از برق بکشید. سپس محفظه داخلی را باز کنید. در نهایت بخش های زیر را بررسی نمایید.

زغال‌ها و تیغه‌های جاروبرقی

ابتدا باید فاصله بین زغالها و تیغه های جاروبرقی را تنظیم کنید. این کار برای تنظیم متناسب فشار فنرهای پشت زغالهاست. در غیر این صورت، آرمیچر داغ خواهد شد. سپس جرق می‌زند. برای این مشکل می‌توانید فشار فنر را با کشیدن آن تنظیم نمایید.

آرمیچر جاروبرقی

در مواقعی که آرمیچر نیم سوز می‌شود؛ ممکن است باعث نامنظم شدن کارکرد جاروبرقی شود. تشخیص نیم سوز بودن به راحتی از روی ظاهر آن قابل ملاحظه است.

کلاف‌های میدان جاروبرقی

پس از آرمیچر، کلاف های میدان در اثر استفاده بدون وقفه و مداوم جاروبرقی خواهند سوخت. برای عیب یابی این مورد، باید از یک تکنسین جاروبرقی کمک بخواهید. در این حالت، تکنسین سیم ها را باز پیچی خواهد کرد. همچنین در بعضی شرایط ممکن است؛ موتور نیاز به تعویض داشته باشند.

کم بودن قدرت موتور

در اینجا بهتر است؛ ادامه کار را به متخصص بسپارید. می‌توانید عیب یابی را در مراحل زیر شروع کنید.

کلکتور جاروبرقی

ممکن است کلکتور کثیف باشد. برای تمیز کردن آن از بنزین یا تینر استفاده کنید. فراموش نکنید؛ در این قسمت حتما از نکات ایمنی پیروی نمایید. در کنار تینز و بنزین، می‌توتانید از سمباده نیز کمک بگیرید. سپس ذرات بین شیارهای تیغه و زغال را پاک کنید. این ذرات در صورت ماندگاری ایجاد اتصال خواهند کرد. در نهایت موجب سوختن آرمیچر می‌شوند. در زمان شستوشوی کلکتور با تینر، مواظب اتصالات سیم ها باشید. اگر تینر با سیم پیچ ها تماس داشته باشد؛ آنها را می‌سوزاند.

یاتاقان جاروبرقی

آرمیچرها به کمک یاتاقان می‌چرخند. اگر این یاتاقان ها خراب شوند؛ در هنگام چرخش، آرمیچر با کشفک قطب برخورد خواهد کرد. در نهایت صدای ناهنجار تولید می‌شود. همچنین در صورت خرابی بلبلینگ و بوش نیز، آرمیچر در چرخش، دچار مشکل می‌شود.

نیم‌سوز بودن موتور جاروبرقی

درر صورت نیم سوز بودن موتور، علائم آن واضح است. اگر به این علائم توجه کنید؛ عیب یابی جاروبرقی موثر خواهد بود. به عنوان مثال؛ در صورت نیم سوز بودن، موتور شما داغ می‌کند. سپس بوی سوختگی به مشام می‌رسد.

تولید صدای زیاد در جاروبرقی

به طور کلی، جاروبرقی ها وسایل بی سروصدایی هستند. آنها طوری درست شده اند؛ که کمترین صدا را تولید کنند. اگر متوجه شوید که بیش از حد معمول صدا تولید می‌کند؛ باید عیب یابی جاروبرقی را شروع کنید.

بلبرینگ یا بوش

پیش از این اشاره کرده بودیم، اگر بلبلینگ یا بوش خراب شوند؛ آرمیچر و کشفک ها با همدیگر اتصال خواهند داشت. در نهایت تولید صدا می‌کنند.

فن دستگاه

گاهی مشکلات صدا مربوط فن دستگاه است. در این شرایط فن را بررسی نمایید. هر کدام از پره های فن در دستگاه، در صورت شکستن ایجاد صدای بلند خواهد کرد.

نگه‌دارنده لاستیکی

به منظور جلوگیری از حرکات شدید قطعات در نتیجه‌ی حرکات موتور، نگهدارنده های لاستیکی در جاروبرقی به کاربرده می‌شوند. با اینحال اگر این نگهدارنده ها خراب یا دچار مشکلی شوند، در زمانی که موتور در حال کار است، قطعات و موتور تکان خواهند خورد. سپس صدای شدیدی ایجاد خواهد شد.

تعمیر و رفع مشکل گرم شدن بیش از حد جاروبرقی

در صورتی که جاروبرقی شما بیش از حد داغ می‌شود؛ می‌تواند به دلیل خرابی ترموستات، نیم سوز شدن موتور یا خرابی فن آن باشد. اگر این شرایط تداوم یابد، یعنی جاروبرقی مدت زمان زیادی داغ بماند؛ ناگهات خاموش خواهد شد. عیب یابی این قسمت را بهتر است؛ به یک تکنسین متخصص بسپارید. برای جلوگیری از سوختن موتور جاروبرقی در اثر گرم شدن بیش از اندازه، سعی کنید تا حد امکان از خاموش و روشن کردن مداوم آن پرهیز کنید.

تعمیرات لرزش زیاد جاروبرقی در حین کار

اگر در حین کار با جاروبرقی، لرزش آن را مشاهده کردید. مشکل از نگهدارنده پلاستیکی است. این نگهدارنده، اگر شل شده باشد؛ باید در جای خود فیکس شود. در صورتی که خراب شده باشد؛ باید آن تعویض کنید.

خروج از نسخه موبایل